Wednesday, May 26, 2010

Perasaan HasaD Dengki (PHD)

 Assalammualaikum...bismillahhirrahmanirrahim,,,,
PHD?..setiap insan kat dunia ni ada perasaan ni..xkira la ustaz, ustazah, guru agama, cendiakawan, xlari dari perasaan hasad dengki dengan kejayaan org lain..xtau la mcmna nk hadapi kdn mcmni..tiap2 hari, masa waktu, ada ja org xpuas hti dgn pncapaian kita, ngn pe kita dpt...dalam Al-Quran dh byk terangkan ttg masalah ni, n sejak dari zaman nabi ADAM a.s. lgi dh ada PHD ni..tmbah2 skrg ni..semakin kita lari, semakin kita didengki org..ALLAH S.W.T Maha Adil..setiap kurniaanNYA ada hikmahnya..kenapa susah sgt org skrg nk trma kytan? tmasuklah diriku yg lemah lgi hina ni...klu dengki mcmnapun, alhamdulillah la masih pendamkan lagi dalam hti. xluahkan..coz klu kita luahkan, dh jadi mengumpat or mengata org..ti xpasal2 org makan hati, skit hti ngn kita..kita doakan ja la kejayaan org lain,,nnti ALLAH S.W.T. akan beri kejayaan pada kita kelak..mmg susah nk tutup mulut org, tp xtau la...just diam ja la klu org dengki ngn kita..2 ja pylesaian tbaik,,sama2 kita jaga hati n pertuturan kita supaya xdapt dosa kering...

   Abul Laits Assamarqandi r.a. meriwayatkan dengan sanadnya dari Alhasan berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Hasad dan dengki itu keduanya akan memakan habis hasanat sebagai mana api makan kayu."
   Ibrahim bin Aliyah dari Abbad bin Ishaq dari Abdurrahman bin Mu'awiyah berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Tiga macam sifat yang tidak dapat selamat daripadanya seorangpun iaitu:
  • Buruk sangka
  • Hasad dengki
  • Takut sial kerana sesuatu 
     
     
  • Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Ingatlah bahawa nikmat-nikmat Allah s.w.t. ada musuhnya." Ditanya: "Siapakah musuh-musuh nikmat Allah s.w.t. itu, ya Rasulullah?" Jawab Rasulullah s.a.w.: "Ialah mereka yang hasud terhadap nikmat kurniaan Allah s.w.t. yang diberikan kepada manusia. 
  •  Sebagaimana firman Allah s.w.t. mengenai orang-orang Yahudi (Yang berbunyi): "Am yahsudunan naasa ala maa ataahumullahu min fadhlihi." (Yang bermaksud): "Ataukah mereka hasud pada orang-orang kerana Allah memberikan kurniaNya kepada mereka."



No comments:

Post a Comment